Aleksander Fronczek

Marketing Społecznościowy (community marketing, social media marketing)

In social media on 13 Marzec 2009 at 11:24

Poniższy tekst powstał w pierwszym momencie nie na potrzeby bloga a raczej jako informacja dla klienta ale jak się rozpisałem to wyszło mi coś na wzór artykułu🙂 Z pewnych powodów nie rozpisywałem się w szczegółach, jeżeli będzie zainteresowanie tym tematem to mogę w innych wpisach omówić temat bardziej szczegółowo.

Marketing Społecznościowy (community marketing, social media marketing)

1. Co to jest?

Marketing społecznościowy łączy działania charakterystyczne dla marketingu szeptanego (buzz marketing) jak i marketingu wirusowego (viral marketing).

Głównym celem akcji tego typu jest popularyzacja marki, produktu, usługi w sieci. Od „tradycyjnych” działań marketingowych, które stawiają sobie takie same cele, m. społ. odróżnia się

tym, że nie tylko informuje o produkcie np. portalu internetowym ale także stara się stworzyć więź z danym produktem – stworzyć społeczność ludzi, którzy korzystają z usług danego portalu, wymieniają się opiniami na jego temat, polecają go innym znajomym, traktują jako element swojego życia.

2. Czym nie jest?

Promocja tego typu nie polega na „mechanicznym” wpisywaniu się do każdego forum, grupy, nie polega na zakładaniu „gdzie popadnie” tematów dotyczących danego produktu, serwisu itp. Nie jest to spamowanie.

3. Co to daje?

a. Stworzenie społeczności pozwala na bezpośredni kontakt z klientem.

– Tradycyjny sposób zbierania opinii o produkcie pozwalał na zdobycie tylko skrajnych opinii – albo bardzo pozytywnych albo bardzo negatywnych, nikomu innemu nie chce się wypełniać formularzy kontaktowych pisać specjalnie maili itp. Tworząc społeczność można poznać każdą opinię, pozwala to na zareagowanie na problem który dotyczy nawet tylko kilku osób, problemu który w inny sposób nie dotarłby do administracji, a dzięki pracownikom stale monitorującym (i rozwijającym) rozmowy „klientów” można pomóc nawet pojedynczym jednostkom, które dzięki temu poczują się docenione i jeszcze bardziej zaangażują się w społeczność i jeszcze częściej będą rozprzestrzeniać pozytywne opinie o usłudze itp co przynosi dużo większe korzyści niż nachalna reklama typu display (np. baner).

– Można poznać pomysły użytkowników/członków danej społeczności skupiającej się wokół naszego produktu. Pomysły na które sami nigdy byśmy nie wpadli, ponieważ np. znamy portal od podszewki i nie zauważamy, że jakaś jego funkcja nie jest prosta w obsłudze (user friendly).

b. Darmowa reklama o dużej sile.

– Dobrze pokierowana społeczność rozwija się sama, wręcz powinna być budowana przez jej członków a nie tylko przez „moderatora”. Jeżeli ludzie zaangażują się w takim stopniu w grupę, że będą sami ją budować i często odwiedzać to są ogromne szanse, że „zrobią” nam darmową reklamę w sieci i nie tylko. A jak wiadomo pozytywna opinia klienta to najlepszy sposób na promocję.

– Duża zaletą tworzenia społeczności jest możliwość szybkiego jej powiększenia, czyli dotarcia do dużej liczby ludzi zainteresowanych daną tematyką. W taki sposób w tempie piorunującym rozrosła się nasza-klasa, wystarczy pierwszych 100 członków którzy się zaangażują w dany pomysł, projekt po czym każdy z nich poleci go swoim znajomym itd.

c. Członek społeczności to klient, dobry klient.

– Członkowie społeczności są lojalnymi klientami. Jeżeli ktoś angażuje się w grupę poświęconą np. grze playstation, udziela się w dyskusjach, wyraża opinię i jest posiadaczem jej aktualnej wersji to jest prawie pewne, że zakupi jej kolejny model bez zawahania.

– W postaci ludzi zaangażowanych w „życie” portalu, fanów produktu, mamy nie tylko promotorów ale także obrońców, którzy reagują na ataki skierowane w kierunku produktu a co za tym idzie w nich samych. Obsługa portalu, czy dział marketingu danej firmy nie jest w stanie zauważyć, że na jakimś dużym aczkolwiek mało znanym forum toczy się dyskusja o produkcie, portalu itp. W takiej sytuacji tylko klienci, użytkownicy zaangażowani mogą (za darmo) pomóc i obronić stanowisko firmy.

4. Jak to zrobić?

Aby stworzyć społeczność wokół przykładowo portalu nie wystarczy dodać do strony internetowej opcji forum i czekać na wypowiedzi ludzi. Społeczność może ale nie musi być doczepiona fizycznie do danego portalu, może być obecna jako grupa forum na innych portalach tzw. społecznościowych, gdzie jest łatwo zaprosić i zainteresować danym tematem ludzi którzy już tam są, którzy są otwarci na kontakt z innymi ludźmi, na dyskusje, wymianę poglądów.

Trzeba być jednak bardzo ostrożnym! Jak już na wstępie zaznaczyłem nie można działać nachalnie i na oślep. Trzeba zapraszać ludzi w taki sposób aby z własnej woli do nas dołączyli i zainteresowali się tematem. Nie można dopuścić do sytuacji w której ludzie uważają nas za natrętów którzy usiłują czymś na siłę zainteresować, ponieważ m. społ. działa w obie strony – można bardzo łatwo wypromować się w ten sposób ale także równie łatwo uzyskać negatywną opinię w sieci co dla portalu może równać się końcowi działalności.

Jest to na tyle rozbudowany proces, że niektóre agencje reklamowe traktują marketing społecznościowy jako jedną z swoich głównych usług, a czasem nawet się specjalizują w nim.

5. Jak zmierzyć wyniki?

W przypadku strony internetowej prostym i „mechanicznym” wskaźnikiem obrazującym czy działania marketingu społ. dają jakieś rezultaty jest kontrola liczby wejść na stronę w google analitics. Największym dowodem na powodzenie działań tego typu jest istniejąca społeczność, która rozwija się samoistnie powodując wzrost wartości marki portalu, produktu usługi wśród potencjalnych klientów.

6. Ciekawe artykuły związane z tematem.

Facebook popularniejszy od e-maila” – popularność serwisów które można wykorzystać do promocji jest ogromna.

Fanta zachęca internautów do upiększania profili w serwisach społecznościowych” – duże koncerny inwestują w marketing społecznościowy i wykorzystują już gotowe serwisy do promocji.

Świstak.pl serwisem aukcyjno-społecznościowym” – różne portale nawiązują bezpośrednią i oficjalną współpracę z portalami społ. (poza przykładem z artykułu, dobrym przykładem jest także współpraca allegro.pl i naszej-klasy) dzięki czemu zyskują ogromną promocję i tworzą swoją bezpośrednią społeczność.

Rośnie zaangażowanie użytkowników społeczności” – artykuł przedstawia opinię, że społeczności ciągle rosną a marketerzy nie potrafią ich jeszcze wykorzystać. Dzieje się dlatego, ponieważ jest to zupełnie nowe zjawisko o którym na studiach z marketingu nie ma jeszcze żadnych przedmiotów, informacji, aby móc wykorzystać potencjał internetowych społeczności nie można myśleć kategoriami tradycyjnego marketingu obecnie uczonego, nie można zainteresować ludzi produktem poprzez obraz czyli popularny baner w momencie gdy oni są w tym miejscu sieci żeby z kimś nawiązać kontakt, relacje. Współczesny marketing wymaga wywołania dużo głębszej więzi, silniejszych relacji produkt – klient niż dawniej, ponieważ produkty różnych producentów, różnią się od siebie powoli tylko opakowaniem, w tzw. „blind testach” testerzy nie rozróżniają przykładowo serków tego samego gatunku ale różnych producentów. W momencie gdy nie można dokonać szybkiego wyboru na podstawie tego co widzimy na sklepowej półce czy stronie internetowej często kierujemy się opinią naszych znajomych. I żeby znajomi polecali np. 1000licytacji.pl a nie podbij.pl może pomóc marketing społecznościowy.

Kopiowanie i wykorzystywanie tego tekstu jako całości lub w fragmentach bez podania źródła oraz autora jest zabronione.

  1. […] Media Marketing) to nie zawsze to samo, chociaż potocznie używa się tych pojęć zamiennie (np. tutaj). Marketing społecznościowy jak pisał wcześniej Krzysiek Sobieszek, to “działania […]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: